En smärtfylld glädjes Lemesjev

Серге́й Я́ковлевич Ле́мешев, Sergej Lemesjev, rysk-sovjetisk tenor 1902-1977, ligger mitt hjärta nära. Om mannen hade varit fri att turnera i sin glans dagar under 1940-50-talet, så hade hans ryktbarhet nått Jussi Björlings höjder. Om Jussi hade en oantanstlig perfekt och samtidigt vek ton, så var Lemesjev inte alls någon röstperfektionist. Man man ibland höra hur han växlar från ett nära nog talande sångsätt till en klang- och märgylld fortissimohöjd för att sedan återgå till sitt sorglösa parlando. Men styrkan ligger i hur han använder den vackra röstfärgen i textförmedlingen -  ljust, rent, oskuldsfullt. Lika gripande som utsatt. Och som kan förmedla smärta från denna veka botten.

Sina stora roller har han gjorde han inom den franska romantiska operatraditionen, såväl som den ryska, Majnatten, Guldtuppen, Ruslan och Ljudmila. Hans hertigen i Rigoletto är berömd och
Lenskij, I Eugen Onegin, tillsammans med en helt ung Galina Visjnevskaja, är enligt min mening oöverträffad, vilket gäller för inspelningen som helthet. Som klippt och skuren är han för Tjajkovskijs romanser. I den kompletta inspelning av sångerna jag har hemma, på LP från sovjettiden, gör Lemesjev Serenad op 63:6  och Don Juans serenad op 38:1 till fina paralleller.

Nog hade jag varit en i skaran på Bolsjojteatern som var "lemesjevian" istället för "kozlovskian" (Ivan Kozlovskij, den andre store tenoren på den tiden). För det förmedlade hjärtats kvalitéer är inte en extra bonus, utan det fundamentala inom sångkonsten och utgör grunden för dess vidare chans till överlevnad. Lyssna på Sergej lemesjev så förstår ni vad jag menar.

Kommentarer
Postat av: Einar J

Helt nytt tenornamn för mig. Han finns förstås på cd?? Jag blir nyfiken.

Postat av: Luren

Han finns på CD.

Den omtalade Onegin-utgåvan finns på:

http://www.amazon.com/Eugene-Onegin-Pyotr-Ilyich-Tchaikovsky/dp/B00000JC9L

2008-03-07 @ 10:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback