Töntarnas musik

Svensk musik, musik komponerad i Sverige, är intressant inte bara musikaliskt utan också som fenomen. Svenskarna skäms ofta för den. Inom populärmusiken sjunger man gärna på engelska, endast undantagsvis på svenska, då gärna med r-en uppmjukade med engelskt uttal – det blir nästan som en egen genre som man gömmer undan för utrikes lyssnare men lyssnar i hemlighet på, som en tjuv om natten. Sjunger en artist på svenska hela tiden blir den lite suspekt, eller placeras i en egen genre inom genren -  lite visa, eller provinsiell pop på väg mot engelska, möjligen för att helt slockna.  Och jag förstår inte varför.


Ser man till konstmusiken, populärt kallad "klassisk", är just den svenska texten inte alls ett problem hos svenska tonsättare. Det finns så många bra diktare i Sverige, från nutid och bakåt mot 1800-talet, som ropar efter musikaliska tolkningar. Problemet här är att konsertinstitutionerna numera endast uppför nutida svensk konstmusik. Så fort det börjar luktar Sverige, är det ointressant, till och med suspekt. Många svenska tonsättare under mellankrigstiden blev väldigt populära i det nazistiska Tyskland, vilket visserligen var smaklöst och kanske aningslöst. Med Kurt Atterberg i spetsen marknadsfördes svensk musik hos de germanskt törstiga nazisterna, och flera svenska tonsättare levde gott på det. Men få av dem var nazister, möjligen patrioter, vilket idag har en negativ klang, därför att ordet idag brukas ultranationellt av nynazister.
Missförstå mig inte, patriotism är som en blind kärlek till ett presumtivt fosterland, vars makthavare brukar utnyttja det ordet för att demonisera motståndare som inte håller med. Tonsättare under 1920-30-talet kunde möjligen vara patrioter, möjligen opolitiska, eller ej partianknutna. Hugo Alfvén är väl ettexempel en sådan patriotism. Exemplet Natanael Berg är möjligen ett svårare fall, vilket inte utesluter ett enskilt bedömande av musikens kvalitéer. Någon krigsförbrytare hyser inte Sveriges musikliv i alla fall.


Att vara intresserad av svensk musik idag är godkänt, så länge man håller sig till musik som inte "luktar": använder äldre poetiska ord, folkvisor eller ord som kan anknyta till "fornstora da'r", och förstås kännas utestängande för alla de till Sverige nyinflyttade eller med nysvenskar som idag, med rätta, ser på sig och känner sig, som  svenskar. Fientligheten mot äldre svensk kultur och musik kommer inte från dem.  Jag tycker fenomenet är intressant; orkesterutredningens slutsats, att man bör spela mer svenskt, gäller inte musik komponerad  från 1945 och bakåt, i  Sverige eller i utlandet boende svenskar.

Men varför skulle det vara så viktigt med svensk äldre musik? Man kan vända på frågan: varför är det så viktigt att utesluta den? Det finns inte ens i Tyskland att utsluta musik av historiska skäl. Richard Strauss samarbetade med nazisterna av egoistiska skäl under hela Tredje riket, men spelas idag som om inget ha det hade hänt. Vad beror det på? Tyskarna ser att historia är viktigt, även den mindre lustfyllda. Strauss och andra vrids och vänds på, speglas, diskuteras, avhandlas. Hålls levande. De är tyskar och tillhör historien, hur den än ser ut. Och kvaliten styr urvalet.


Kvaliteten i svensk äldre musik, finns den? Hur ser den ut?  Hur levde och verkade svenska tonsättare? Akademiska uppsatser och böcker i ämnena saknas inte. Tonsättarsällskap, för Hugo Alfvén  och Joseph Martin Kraus finns (han bodde i Sverige), finns, utgivningar av noter pågår av Franz Berwalds verk. Svenska verk ges ut på CD, framför allt av tyska bolaget CPO.


Varför spelas den inte den svenska orkestermusiken, förutom Stenhammar, i konsertsalarna eller den svenska operan på tiljan? Varför förekommer rena romanskonserter av svenska tonsättare i skymundan? Är det dåliga kompositioner? Allting, rakt igenom? För mig är det emotionellt obegripligt. Det finns  för mig en kvalitet i språket svenska, gärna poetisk, gärna späckat med synonymer för samma företeelser. Och den kvaliten framhävs i goda stunder av en musik som jag tycker känns ”svensk”, med melankoli, folkmusikaliska strofer, urgamla lite tungsinta harmonier som är framsprungna ur ett folks hela historia, dess framväxt, krig, klassförtryck och vedermödor. Allt detta får mig att känna djupa känslor utan att känna någon unken "fosterländsk" retorisk försvarsbyggnad bakom. Och den känslan finns hos Jan Johansson, pianisten, för all del Nikolai Dunkers tonsättningar av Edith Södergran, hos tonsättare som   Oskar Lindberg, Kurt Atterberg och Ture Rangström och efter 1945  Edvin Kallstenius och Allan Pettersson. Det specifika som får mina känslor i dallring, även många tyskars, britters, letters, italienares, japaners…Varför skämmas för detta? Vårt lands läge och klimat har givit unika egenskaper till alla dessa konstnärers verk.   Den är inget att skämmas för. Inte heller de kompositörers som ej i någon större utsträckning använder sig av folkton har rykt all världens väg men råkat födas i Sverige - vad sägs om Helena Munktell, Albert Rubenson, nämnde Natanael Berg och den utmärkte John Fernström? Har det med den globaliseringen att göra, och den ökande kommersiella trycket på folk att följa med kontinenten, inte stå utanför? Att allt är så likriktat? Eller är det en gammal sjukdom? Grannens frukt är godare än vår? Kanske Jantelagen lever djupt i svenskt musikliv? Jag ställer några frågor? Har någon svar?


Konserverad Mozart

Man kan ju tycka att just Mozart firas ordentligt så fort man har anledning. För Mozart är ju jättebra hela tiden.  Men varje litet jubileum slår man på stora trumman. Varför? Han är kommersiell givetvis. Och osvensk. Allt som inte är från Sverige är löjligt, dåligt eller finns ännu bättre någon annastans. Man ska inte förhäva sig. Stackars Joseph Martin Kraus, Mozarts samtida, som bara hade oturen att bo i Sverige och därför inte tillräckligt fin, har kommit helt i skymundan. Utom i Tyskland, där både Proserpin och Aeneas i Carthago spelas som riktiga operauppsättningar. Sverige kan i detta fall dra något gammalt över sig. Mozart till exempel.

Opera på liv och död

Olika händelser medverkar till varför man blir intresserad av opera eller inte. Själv satt jag som tonåring på ett bibliotek och gick igenom Richard Wagners mastodontverk Nibelungens ring (med 4 operor) från första LP-skivan till den sista, i en veckas tid. Det tände mig på alla cylindrar. Rhenguldet och Valkyrian har precis varit aktuella på Operan i Stockholm i Staffan Valdemar Holms regi.
wagner


Jag tänker såhär: om jag hade gått på Kungl Operan och som förstagångsbesökare sett t ex Don Carlos, då hade jag kanske blivit avskräckt för alltid. Om jag istället sett Tjajkovskijs Mazeppa på Nederländska operan, en suprematistisk, mycket fysiskt intensiv föreställning, då hade jag trillat in direkt.


Nu gäller det att attrahera en mängd olika förstagångsbesökare, och vill man att den unga publiken ska komma "en masse", då måste det dels förberedas pedagogiskt med jättesatsningar. Det räcker inte med att lita till medelklassens barn, t o m den tillhör också en grupp vars föräldrar tillhör populärmusikgenerationen och som inte vet ett smack om opera. Sedan tycker jag att det är en rättvisefråga - en klassfråga, om man så vill: alla betalar skatt, alla har rätt att få delta. Men alla har inte samma kulturella förutsättningar. Här måste en attitydsförändring ske hos de som arbetar med operakonsten. Det finns som jag ser det ingen anledning att sitta kvar i sin borg med sina "öppna hus, gratisföreställningar och jippon" om man verkligen vill nå ALLA typer av medborgare. Allt kan testas och förkastas. Och varför inte bilda operagrupper med operaovana från hela samhället, alla klasser, och aktivt fråga dem vad DE tror skulle locka en ny publik. Operan har en del försöksverksamhet men mer bör göras.


Om man skall unna andra en "svindlande upplevelse opera oavsett personlig smak när det gäller kostymer, kompositörer eller spelstil", då får man kliva ner från de höga hästarna och se verklighetens samhälle. Jag talar av erfarenhet, och har stött på folk som lämnat Operan för att de inte gillade det traditionella. Sedan behövs VÄLGJORDA uppdateringar JÄMSIDES med andra bra uppsättningar. Men det gäller att vakta på kvaliten! Varje föreställning måste vara absolut toppbra varje minut!


Som sagt: äkthet, nutid, gränslöshet, möte och lyhördhet - i Skärholmen, Danderyd, Skärholmen och Kungsholmen. Ut med "den klassiska" musiken, konstmusiken i samhället! T ex under en vecka om året som sätter operakulturen på allas näthinnor och trumhinnor. Inte i operahuset utan i samhället!

Trött musik ?

Måndag igen. Veckans trögaste dag. Hörde en bra skiva i alla fall. Salomes tragedi av Florent Schmitt.
La Tragedie de Salomé på franska. En kokande orkester med damkör. Från början ett "mimdrama" men nu mest känt som en symfonisk dikt.  Debussy och Skrjabin är väl Schmitts närmaste orkesterkompisar, låter så i alla fall. Ja, Alexander Skrjabin och hans tredje symfoni Den gudomliga dikten tillhör mina tonårs gudomliga naiva upptäckter. Vilken musik! Vilket sprudlande liv, så klart som en jungfrukälla.

Det är sällan som jag får musikaliska kickar numera. Verkar ha lyssnat på allt. Trött av att höra nya dirigenter göra Beethoven och Mozart, för att inte tala om Vivaldi. Jag avundas alla de som upptäcker Wagner och Verdi från början, eller Alban Berg och hans opera Wozzek. Eller Allan Pettersson. En pianotrio i g-moll som Elfrida Andrée har gjort lyfter i alla fall lite på mitt öra - vilken fin musik, ekar det trött i hjärnvindlingarna.
 
Populärmusiken ska vi inte bara tala om - så kommersialiserat och genomnivellerat: numera låter det mesta likadant.

Elektronisk konstmusik? Hmmm...

Jazz? Möjligen.

Tips mottages med varm hand.


Karlstad

Nya spännande saker väntar på Värmlandsoperan. De går från klarhet till klarhet. Förutom den spännande regissören Konwitschny i höst kommer Parsifal under våren. Jag saxar:


karlstad


Parsifal
Under Värmlandsoperans ombyggnad våren 2007 presenteras Richard Wagners Parsifal i Karlstads Domkyrka. Wilhelm Carlsson regisserar operan på denna annorlunda spelplats, Ann-Marie Anttila designar kostymerna och Ellen Ruge ljussätter. I de större rollerna ser vi AnnLouice Lögdlund, Michael Weinius, Marcus Jupither, Fredrik Zetterqvist och Johan Schinkler.


 


Wille långsamt

Wille är otrolig. Sjätte stråkkvartetten. Tredje satsen. Mjukt, behagligt. Ett regn man inte väjer för pga dess värme. Efterlängat som efter torka. Eller en hand mot kinden när det var längesedan någon smekte den.
Eller hjärtat som slokar som en blomma, som inte fått vatten på länge. Vatten och näring. Allt detta ger Wilhelm Stenhammar i sitt "Poco adagio" - aningen långsamt. Som när du lyssnar förvånat på något som du inte visste kunde göra dig melankolisk - och njuter av det. Om man låter tiden stanna.

Stenhammar har gjort mycket fint. Räck bara ut handen och fyll den. Tiden stannar en stund.

Erik Bergman till minne

Ett träd i soldis - ett sjungande träd. Ett träd som sträcker sig mot himlen för att famna sol. En sol som uppslukar allt som väntar. Alla väntar på våren. Alla väntar på morgonen, under natten är solen underförstådd, den kommer snart, eller nästa morgon. Solen gick aldrig ner för att par timmar sedan, men går snart upp.

Nu är solen i moln. Har den ätit sig mätt? Trädet sjunger inte längre. Grenarna håller sig tillbaka, sträcker inte längre. Sången har tystnat. Surret och blurret av obestämda läten som äger luften i tidig vår innan livet har återvänt håller andan. Människor sitter i sina maskiner och kör med konstgjord andning, profiterar på årmiljoners lagrade växtvärk. Men de sjunger inte Sången. Det gör annars bara Det sjungande trädet.

Erik Bergman har kommit upp. Solen smeker hans unga sinne. Döden omsluter hans nittiofyraåriga kropp men trädet sjunger i solen. Där är Erik nu. Med sången. Och till brottstycken ur hans hans opera Det sjungande trädet tar vi av oss mössorna, när Prins Hatt från underjorden ger Erik sin musik, däruppe i solen någonstans. Som Erik gav sin till prinsen.

Grenarna börjar röra sig igen. Erik visar solstrålarna ner mot jorden. Himlen klarnar. Det är vår.

En klassisk frisör

Jag går in till turkmeniska frisör, han har den mest slätstrukna och insmickrande muzak i högtalarna som man kan tänka sig. Som vanligt frågar han vänligt om jag vill ha kaffe. Jag avböjer utan att säga att jag inte dricker pulverkaffe. Det är några före men lördagar brukar det kännas lugnt, jag ska ingenstans på ett tag. Och kaffet kan jag ta sedan. Men jag uppskattar frågan.

Det dröjer 2 minuter, och frisören byter skiva. Vivaldis De fyra årstiderna är nu på ljudtapeten. Ny muzak. Men för mig, för han vet min musiksmak och försöker anpassa sig. Jag har hört Årstiderna 1.267 gånger förut, men nu känns det verkligen skönt och avkopplande. Om jag ska höra detta stycke någonstans så är det här. En välbekant röst i en väntande miljö. Avkopplande.

Omkring mig sitter en mamma med sin åttaårige son och en 16-årig blattegrabb (om man får låna ett populärt uttryck som används i förorten). Killen rör taktfast på benet till Vivaldi och går över till ett stillsamt vaggande när Beethovens Månskenssonaten kommer. Nästan rockar loss till Tjajkovskijs Blommornas vals ur baletten Nötknäpparen. Jag vaggar med.

Under Andante-satsen till Brahms Violinkonsert blir det min tur. Jag blir lite mer uppmärksam, försöker lyssna om violinisten är sjysst. Men jag hör inget för frisören och kollegan använder klippmaskinerna samtidigt.

Min son kliver in under sluttakterna och säger att det var så tråkigt hemma och att mamma ska sova middag. Han sätter sig och vill kolla min frisyr växa fram. Morgonstämning ur Peer Gynt av Grieg får sonen att nynna med, han säger: "den här musiken är gammal, eller hur?" Han menar att han hörde den redan på dagis under vilan. Anitras dans ur samma skådespelsmusik hakar upp sig så vi får höra samma stycke påplussat 2 minuter. En afrikan som svarar på engelska vid tilltal verkar inte uppskatta den typen av dans, av den surögda blicken att döma.

Klippningen går också som en dans. Jag är bättre klippt än förra gången, trots att det är den ärade frisörens mindre flyhänta men supertrevliga kollega som för saxen.
Han klipper enligt maximen "Hellre vänligt än bra". Men verkar ha tagit sig. Fått större vana. Klipper lite extra i luften som bonus.

Sonen har gått. Tycker det var tråkigt och långsamt, särskilt som det inte blev någon chockfrisyr. Försvann med orden nuringerjagPeterhejdå. Under vilket stycke vet jag inte.

Sextonåringen har fått sällskap. En gammal skolkompis som det verkar. De går inte i samma skola längre.

-Hur är det ? säger den andre.
- Språk och svenska är lätt, matte svårt, säger sextonåringen, som fått sitt långa svarta hår lite kortare.
- Nä matte är ju skitlätt, tycker hans korthåriga smala kompis, som strax ska bli ännu korthårigare.
-Det är vad DU tycker, säger sextonåringen stött. Han vet ju att livet utan matte skulle varit enklare. Inte konstigt att de går på olika skolor nuförtiden.

Musiken går mig här spårlöst förbi. Ljudtapet eller inte, den var en anakronistisk krydda. När jag skulle betala var den avstängd inne hos mig. Så fyller den väl sin funktion. Att finnas utan att vara. Fast den var lite extra hos mig i början. Som komp till utomeuropeiska språk. Som den där nya skivan
Mozart in Egypt (2) som blandar arabisk musik och sång med Mozarts välkända stycken. Kanske en skiva för frisören, hans kollega och kunder. Och mig.

Konstmusik eller klassisk musik på väg - vart?

Det är populärt att mediekulturen för fram konstmusikens snara död. Men det beror som mycket annat på hur man ser det. Att opera och konstmusik för en tynande tillvaro i Sverige menar jag är fel.  Snarare sprider det sig. Jämför med låt oss säga hundratjugo år sedan - hur såg det ut då? Endast ett fåtal hade den möjligheten eller intresset att utnyttja konstmusik, endast de med pengar kunde åse en operaföreställning eller lyssna på konserter. Folkmusiken var viktigast då, precis som idag, även om vi kallar det populärmusik, pop.

Att staten kommunerna och landstingen stödjer konstmusik och opera är kontroversiellt hos populärt inriktade masstyckare. Dessa stora institutioner  kostar pengar, menar man, alldeles för mycket i förhållande till hur många som lyssnar. Och en del lägger an ett klassperspektiv: varför stödja en kultur från ett annat samhälle med så mycket resurser, en kultur som ändå bara öfre klassen utnyttjar. Mycket kan sägas om dessa resonemang, och det finns anledning att återkomma til dem. Men om man gillar, älskar, är vansinnigt galen i och inte kan leva utan konstmusik, som det för många tar så lång tid att lära sig uppskatta, är man då inte beredd att göra allt för att skydda den, få dess former att utvecklas, spridas och utnyttjas allt mångsidigare? Jag är beredd till att göra allt som står i min makt. Hoppas att det betyder något för någon.