Inger Zielfelt går till klassikerna

Den stora teaterpedagogen Inger Zielfelt sjöng det alltid om. När jag läste teatervetenskap vid Universitetet i Stockholm var mitt första möte med teaterteorin och -historien den antika teatern. Som helt ung kunde jag inte riktigt uppamma hela den arsenal av fokusering som behövs när flertusenårig kultur ska förstås av ett nytt sinne. Men hon kom som en stormvind, förbud hade hon inga, hennes ord kysste min kind. Hela det antika dramat lades i all sin prakt framför mina fötter - med hjälp av en återhållen röst, kroppslig gestik och en stark brinnande vilja att sätta unga studenters intresse i brand. Hon lyckades med besked. Ännu idag står  teatern mest levande för mig med hjälp av Inger Zielfelts insats. Pedagogik är musik. Hon är död nu, iklädd en stor mask går hon omkring i himlen och skakar tass med grekiska författare, som tackar henne med en stor lagerkrans för hennes insatser på bl a Teatervetenskapliga institutionen.

Kommentarer
Postat av: shamanen

Kära!
ja, jag hörde också häromveckan att hon var död...kände henne lite - dock inte genom teatervetenskapen även om filmvetenskapen låg jämte den på den tiden ute på filmhuset...(som jag ju pluggade som du vet) - tack för din hälsning!! jag återkommer när jag vet nåt om saker och ting..
stor kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback