Operett i sambatakt

En operett från Brasilien? Skriven av en viss herr Tom Zé? Hmm. Jag skakar på huvudet och ler.  Nu är han igång igen, den smått avantegardistiske låtknåparen på sambabotten, som jag så högaktar och beundrar. Tidigare album, lika knäppa som geniala och medryckande, har tagit sin alldeles egna plats i den latinamerikanska dansexperimetella floran, ja, frågan är i fall Zé inte har skapat en alldeles egen genre, så unik och krängande är hans röst. Och gör en musik som alltid når djupt, djupt in i åtminstone mitt bröst.

Estudando o Pagode, 'studier i Pagode' (ett slags modern nedtonad samba), heter "operettskivan, som har ett libretto och flera stämmor uppdelade på en berättad nummerhistoria, där han själv körar och tar flera av dem. Kända artister som Jair Oliveira förekommer flitigt, och de söndriga men starka kvinnogestalterna ger mig gåshud genom sång av t ex Suzana Salles. Att skivan är ett ljungande feministiskt försvarstal mot kvinnoförnedring får sitt utropstecken genom tillägnan till den brittiska feministpionjären  Mary Wollstonecraft (1759-1797).

Kan denna skiva, lika begåvad som unik, vara Tom Zés bästa på länge? En smaksak, man får ju sina favoriter. Men med sina spår lär den resonera i var och en som är det minsta intresserad av Brasiliens sambarytmer och har siktet inställt på att få extraordinära, fast motsägelsefullt enkla, upplevelser till livs.

Bara att bocka och tacka.

Cooperative  Music  VVR 1036878
Luaka Bop VVR 1036878

Recension


Kommentarer
Postat av: petra

TACK för din kommentar...behövdes ovanligt väl just idag...då ses vi - om inte annat - i januari!
KRAM

Postat av: Berit

Hejsan!

Såg att du kommenterat om segling hos Inkan. Skulle du vilja vara snäll och tipsa mig om någon seglingsblog som du sett, jag är så nyfiken på hur andra har lagt upp det och vet inte hur jag ska hitta dem.

Vänliga hälsningar, Berit

2006-11-16 @ 11:07:47
Postat av: Ers Larik

Hej!
Jag är nog inte rätta personen att gå in i dessa detaljer. Hade förmånen att göra resor med stor motorbåt på 1960-talet i Söderhamns skärgård, om detta står skrivet på en helt annan plats. :)

2006-11-16 @ 11:24:27
Postat av: petra

du är verkligen en man i min smak!
bourgogne...halstrad makrill...

2006-11-21 @ 21:01:13
URL: http://sallyklee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback