Verdi eller inte - det är frågan

Äntligen kommer jag iväg på Trubaduren på Kungl Operan  i Stockholm ikväll - fast den kanske borde byta namn till Trubamoll?.  Verdi skrev sin mest potenta musik här, om än librettot är lite väl greatest hits för min smak - för att lägga resonemanget på en ytterst plebejisk nivå. :) Tror jag tar en öl innan, för flödets skull...

81362-6

Förresten: MÅSTE man gilla Giuseppe Verdi? Vågar man tycka att han blir lite enformigt procedurisk ibland i sin musik, som med bas- & kompflosklerna  "patá-patá-patá-patáaaaa!!" eller "pom-podi-pompompompom". Men visst - melodierna är sugande och oftast saknas deras like, i DENNA operagenre. Skulle vara Donizetti då.



Återkommer efter äventyret.


Kommentarer
Postat av: Anonym

men reqiuemet tycker du väl om?...snälla????

2006-06-06 @ 22:35:51
Postat av: Luren

Javisst! Hörde det på 80-talet, två gånger, med finfina solister. Verdis bästa opera! Stråkkvartetter har både Puccini och Verdi skrivit, både lika härligt vemodiga. Tänk att säga - jag tycker bäst om Verdis tredje stråkkvartett, men den tolfte är mest välskriven ;)

2006-06-07 @ 11:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback