Julens musik strömmar in över Sverige

För övrigt börjar det dra ihop sig. I år lackar det något så vansinningt fort, för inte så längesedan var det brittsommar (å vem fasen är Britt?).

Mycker ska hinnas med, men visst ska man hinna med att belöna sig också? Med en eller ett par julkonserter t ex. Och de är inte så få, i alla fall inte här i Stockholm. Ment runt om i hela Sverige övas det och filas på uppträdanden, och förväntansfulla familjer ser inte bra fram emot Karl Bertil Jonsson (som även i år ämnar ta från de rika och ge till de fattiga), utan även mammas, pappas, lilla Kristins eller Anton-grabbens juluppträdande. Uppspel, julspel, adventskonserter och allt möjligt förbereds. Man och Fru har bråda dagar att följa med telningarna till sina repetitioner på dagis och skolor, innan de själca, efter arbetsdagens slut och barnvaktens anförskaffning, lyckats få veckans barnvakt för de själva skola få öva SIN repertoar.

Och vi andra, som är konsumenter, vad ska vi höra denna julhelg? Utöver de närmastes konserter? Förslag mottages med tacksamhet. Händel är ju en höjdare, och hans Messias en jordare, nyss influgen från högre höjder. Och det varje jul! Var spelas den, tro? Och Bach, inte ett öga torrt med pukor och trumpeter: "Jauchzet, frohlocket!!" Prisen dagarna!

Ja, inte vet jag vad jag och de mina ämnar taga oss före. Kanske fäöja några tips? Och alla i Sveriges avlånga land: lycka till med julmusiken!! :)

Kommentarer
Postat av: turmalin

Ett måste är enligt min mening Corellis julkonsert, (en av hans concerti grossi)

Postat av: Lars Anders Johansson

Det spelas alldeles för lite Händel i Sverige nuförtiden!

2006-12-10 @ 20:36:10
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Ers Larik

Blev det någon Corelli och Händel i jul?

2006-12-28 @ 18:04:26
Postat av: turmalin

På CD blev det Corelli och mycket annat.

2007-01-02 @ 16:55:25
Postat av: Ers Larik

Vad härligt. Jag har höret fler som spelat Corelli i jul. För min del hade jag Juloratoriet av Bach samt julsånger på tyska med Rita Streich på, till barnens stora glädje ;)

2007-01-03 @ 10:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback