Kulturen och Svt

Läser att Svt ska omorganisera, nyheterna stärks och kulturen försvagas. Det enda jag gör är att flytta kostnadsstället, säger Eva Hamilton.

Försvagningen av musiken som egen genre har dock pågått sedan flera år. Musikspegeln lades ner, folkmusiken och konstmusiken skulle få ett annat bevakningsprogram istället, men orgaisationstekniska svårigheter gjorde att Ozan Sunar sköt upp programmets verkställighet. I själva verket ligger förmodligen sparkrav och ointresse för genren bakom, att Musikspegelns ersättare ännu inte sett ljuset. Att jämföra med att Sveriges Televisions kulturmagasin Sverige ska förändras, ja till och med läggas ned. Vilket förnekades av programchefen då. Nedläggningen sköts upp på obestämd tid.

Den klassiska musikens osynliggörande i vår tevekultur är väl det tydligaste tecknet på att saker och ting håller på att hända i vårt samhälle. Nya beslutsfattare kommer till, makthavare med helt annan bakgrund och smak är de som förut regerade med utgångspunkten, att tittarna och lyssnarna ska garanteras en så allsidig genrebevakning som möjligt. Istället ser vi att den klassiska musik får trängas i bredare musik- och kulturprogram, där det också vinklas för populärkulturens musik och konst.

Kulturnyheterna har en bred syn på vad kultur är, men följer allt oftare upp konstmusikdebatter om denna kulturforms vara eller inte vara, än att bevaka den i landet. Det finns ju massor att rapportera om, och skulle redaktionen bevaka klassisk musik lika initierat som pop och rock, så hade nyhetsinslagen sett ut på ett helt annat sätt.

Vi har inte sett slutet på kulturens nedrustning i Svt eller i samhället i övrigt. För trots att det byggs konserthus som aldrig förr, sker en föryngring av beslutsfattarna. Deras ointresse är värt att uppmärksamma och bevaka av t ex Kulturnyheterna.

Kommentarer
Postat av: turmalin

Klockrent inlägg.
Det är katastrof hur de behandlar den klassiska musiken!

Postat av: Johannes Nebel

Hej!
Tack för ett enormt tänkvärt inlägg.
Jag har haft samma funderingar nu ett tag och var på vippen att skriva om det i min ledare till nya numret av OPUS. Nu gjorde du det istället. Om du inte misstycker tänker jag länka till dig från min blogg, som jag arbetar lite för lite med för att vara nöjd själv, men jag hinner inte riktigt med allt jag själv vill göra ;) Vem gör det...

Länka gärna till mig så kanske vi får lite cross traffic etc :)

Vi hörs!
Johannes Nebel
Vd & ansvarig utgivare, OPUS

2007-02-02 @ 22:56:32
URL: http://igor.blogsome.com
Postat av: Johannes Nebel

Hej!
Tack för ett enormt tänkvärt inlägg.
Jag har haft samma funderingar nu ett tag och var på vippen att skriva om det i min ledare till nya numret av OPUS. Nu gjorde du det istället. Om du inte misstycker tänker jag länka till dig från min blogg, som jag arbetar lite för lite med för att vara nöjd själv, men jag hinner inte riktigt med allt jag själv vill göra ;) Vem gör det...

Länka gärna till mig så kanske vi får lite cross traffic etc :)

Vi hörs!
Johannes Nebel
Vd & ansvarig utgivare, OPUS

2007-02-02 @ 23:13:40
URL: http://igor.blogsome.com
Postat av: Marcus

Superbt inlägg!
De borde se lite mer på hur andra kanaler utomlands lyckats med sitt arbete med konstmusiken (YLE t.ex) och tänka efter!
Och läsa det du skrivit ovan och ta till sig :)
...blev dock glatt överraskad att det gick en serie på svt igår 21.30 om Norska Radions SO på besök i Kina, men det må hända är en nrk-serie i grunden och blott inköpt, men likväl då den gav bra inblick i en orkesters liv. Det hade ju varit intressant(are) om svt gjort liknande på svensk orkester(?).
Saker jag skulle tycka vore intressant är t.ex; sända åtminstone en konsert från Östersjöfestivalen, åtminstone en operaföreställning från någon av landets operascener, tillräcklig sändningstid så att man NÅGON gång får lyssna till ett verk (menar inte de enstaka operor från kontinenten, snarare orkesterverk) längre än vad Veckans Konsert förmår sända...
Veckans Konsert var så duktiga och uppmärksammade C Lindbergs Chicagokonsert, men om arbetet bakom verket och ovationerna till den var så intressanta kunde man väl få höra den (om det nu måhända inte är för "dyrt" eller upphovsrättsliga skäl)? Kanske Lindberg är större utomlands än i Sverige ("man blir inte profet...")... Det var några tankar från mig som inte har så stora kunskaper som ni andra dock i denna debatt ;-)
Det finns mkt svt skulle kunna förbättra dock, onekligen =)
Önskar dig en fin tisdag!
mvh Marcus

2007-02-13 @ 08:19:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/46
Postat av: Thomas Roth

Minns ni att SvT under väldigt många år kallade kulturavdelningen för "Kultur och musik". Ett litet "och" som sa en hel del. Apropå Kulturnyheterna, ena dagen Timbuktu, nästa dag Britney Spears och hennes brist på frisyr. Lägg ner skräpet eller kalla det vid dess riktiga namn, Nöjesnyheterna.

2007-02-26 @ 13:33:29
Postat av: Luren

Javisst! Fast Nöjesnytt finns ju redan. Bättre att lägga ner det senare?

2007-02-27 @ 10:15:30
Postat av: Thomas Roth

Skillnaden mellan Nöjesnytt och Kulturnyheterna är minimal. Lägg ner båda.

2007-02-27 @ 15:01:18
Postat av: Luren

Hehe - förstår känslan. Men knappast en Public Service-instutitions politik att lägga ner ett Nöjesnytt i vredesmod. Ordet Nöje är tydligen numera dock synonymt med populärkkultur. Jag finner stort "nöje" i att äntra Berwaldhallen, trots det "tunga" programmet.

2007-02-27 @ 17:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback