Trött musik ?

Måndag igen. Veckans trögaste dag. Hörde en bra skiva i alla fall. Salomes tragedi av Florent Schmitt.
La Tragedie de Salomé på franska. En kokande orkester med damkör. Från början ett "mimdrama" men nu mest känt som en symfonisk dikt.  Debussy och Skrjabin är väl Schmitts närmaste orkesterkompisar, låter så i alla fall. Ja, Alexander Skrjabin och hans tredje symfoni Den gudomliga dikten tillhör mina tonårs gudomliga naiva upptäckter. Vilken musik! Vilket sprudlande liv, så klart som en jungfrukälla.

Det är sällan som jag får musikaliska kickar numera. Verkar ha lyssnat på allt. Trött av att höra nya dirigenter göra Beethoven och Mozart, för att inte tala om Vivaldi. Jag avundas alla de som upptäcker Wagner och Verdi från början, eller Alban Berg och hans opera Wozzek. Eller Allan Pettersson. En pianotrio i g-moll som Elfrida Andrée har gjort lyfter i alla fall lite på mitt öra - vilken fin musik, ekar det trött i hjärnvindlingarna.
 
Populärmusiken ska vi inte bara tala om - så kommersialiserat och genomnivellerat: numera låter det mesta likadant.

Elektronisk konstmusik? Hmmm...

Jazz? Möjligen.

Tips mottages med varm hand.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Dagens överladdning av musik till den äppellösa leksaken "Verdis requiem" Hade glömt att det var så oändligt jäkla bra och vacker...finns en passage där jag, när jag lyssnar helt går upp i lyssnandet och de som vill prata med en får vänta ett par sekunder. Det handlar bara om några sekunders passage från ett "tema" till ett annat. Som är så jäkla snyggt att jag dör en smula varje gång. Och blir lite sådär lagomt salig och förlåtande-

Postat av: Lars Erik

Ja, den är SÅ välkomponerad att man blir rädd :) Jag har hört den live i Konserthuset 2 ggr på 1980-talet, Silvio Varviso och Antal Doráti dirigerade tror jag. Lucia Popp sjöng sopranpartiet så att det bara var mitt mänskliga skal kvar med det inre var upplöst ;) Att musiken får mig att rusa iväg på 100 knyck utan vare sig reflektion eller eftersans, tillhör både mina för- & nackdelar. Hur är det med dig?

2006-05-29 @ 18:17:51
URL: http://lurkvaeden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback