Riihimäki och Toikka

Det är finns massor att se och göra under sommaren, någon stiljte är det inte. Själv åker jag runt södra Finland och gör strandhugg här och var. Men mycket musik har det inte blivit.  Idag for jag till Riihimäki för att besöka deras berömda glassamlingar i Finlands Glaskonstmusem, väl värt en utflykt. Den finska designen förnekar sig inte, varken i historien eller de samtida proträtten. Men jag fastnade för de fantastiskan skulpturala verken av Oiva Toikka, en mycket stor samtida glaskonstnär och man häpnar över den förnyande och förtrollande värld han släpper in åskådaren i, men inte på en gång. Det tar ett tag att upptäcka detaljerrna i det mångfacetterade universum, bara delvis fångat av ljuset.

Kommer att tänka på hans första scenografi för Nationaloperan 1981, i Silkkirumpu, Damasttrumman, av Paavo Heininen - och jag var där på urpremiären, om jag får skryta lite. Hade aldrig, skam sägandes, hört talas om Toikka då, men blev förstås livligt intresserad, för mer fascinerande inramning till Heininens komplicerade tolvtonsekvilibristik får man leta efter. Och fortfarande idag är denna föreställning efter ett japanskt noh-drama ett av mitt livs starkaste upplevelser, mycket tack vare Toikka.

I dessa tankar gled jag in på Riihimäkis bästa konditori Kulmakonditoria och avnjöt ett av mitt livs godaste kvargpajer, med päron och mögelost!  i 32 graders värme. Men ändå: mmmm...



Kommentarer
Postat av: petra

...läser du bloggen som heter Kulturnörden - dvs "kulturnorden" - den kanske du skulle gilla? Gå in på den bland mina länkar och kolla...

Postat av: Dupin

Hej! Jag gillar din blogg - kul med "bloggare" som kan skriva, och som dessutom skriver om saker som intresserar mig!

Sommarhälsningar från en hovkapellist!

2006-07-16 @ 22:24:08
Postat av: Ers Larik

Tack du, Pin ;)

2006-07-23 @ 17:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback