Sjostakovitj revolution är lite udda

Är någon behjälpt av att höra mer Dmitrjij Sjostakovitj detta jubileumsår? Tja, det är ju en bra tonsättare, men som med många andra redan kända (ni vet vem jag menar), tenderar en latent trötthet bli akut.

Nå, Sjostakovitj har ju inte gjort några evergreens precis, som sjungs på gator och torg. Men det hindrar inte att vissa av hans mindre kända vokalverk är värda att framföra, hur slimmade de än verkar vara i förstone. Ta hans 10 poem till dikter av revolutionära poeter op 88, t ex.  Ett fåtal sovjetiska framföranden har givit avtryck i vinyl, av bl a en en viss Kravtjenko. Men även John Allldis utamande dessa körsånger med Nederländska kammakören på sin tid, bevisat den svarta plastvägen på märket Sony.

Revolutionära diktare? Ja, kanske, med god vilja. Revolutionära dikter? Inte entydigt. Man kan nog läsa in en och annan oplockad gås med sovjtetregeringen från tonsättarens sida, för musiken är väldigt blandad stämningsmässigt, och polyfont skriven. Alltså både mörkt och bitvis svårsjunget. Det märks även här på sina håll, för jag tycker att Kammarkören bara nästan ror iland sin stora uppgift. Fast tonbildningen är det inget fel på. Och man är ju tacksam att körsångerna äntligen kommer på skiva i modern tid, så våra obesmittade öron kan avgöra huruvida det ligger en hund begraven i dessa verk. En lysande idé som kanske väntar på sin lysande uttolkning. För detta är bra musik, oavsett var man står politiskt. En intressant tolkning har Sjostakovitj gjort. Mycket intressant...



Ryska titlar (står inte i häftet):

1) Smejel drusia (Leonid Radin)
2) Odin iz mnogich (Jevgenij Tarasov)
3) Na ulitsu! (okänd)
4) Pri vstretje vo vremja peresylki (Aleksej Gmyrjov)
5) Kaznennym (Aleksej Gmyrjov)
6) Devjatoje janvarja  (Arkadij Kots)
7) Smolkli zalpy zapozdalyje (Vladimir Tan-Bogoraz
8) Oni podedili (Aleksej Gmyrjov)
9) Majskaja pesn  (Arkadij Kots)

10) Pesnja (Vladimir Tan-Bogoraz)



 

 

Caprice  CAP 21773

 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Sjostakovitj är på uppsegling hos mig... violasonaten..opus 147 tror jag det var, skakar om en riktigt ordentligt

Tack för poemtipset!
mvh marcus

Postat av: Marcus

Angående din kommentar; Ers Larik; Som klart källvatten, silad flera gånger för att slutligen få varje not att leva (för att fritt ta efter tanken av Sibelius) ;)
Mazeppa har jag kvar att lyssna på, har så mkt jag vill höra, är en ekonomisk fråga när =)

För övrigt ska jag lyssna till konserten på P2 ikväll med Martin Fröst, kalevi Ahos klarinettkonsert och ett verk av Brahms, kommer ej ihåg vilket. Även Sibelius 4:a och Finlandia så här på hans 141-årsdag :)
Tid 19.30 - kan nog bli spännande tror jag!
mvh

2006-12-08 @ 17:14:37
URL: http://blogg.aftonbladet.se/46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback