Opera på liv och död

Olika händelser medverkar till varför man blir intresserad av opera eller inte. Själv satt jag som tonåring på ett bibliotek och gick igenom Richard Wagners mastodontverk Nibelungens ring (med 4 operor) från första LP-skivan till den sista, i en veckas tid. Det tände mig på alla cylindrar. Rhenguldet och Valkyrian har precis varit aktuella på Operan i Stockholm i Staffan Valdemar Holms regi.
wagner


Jag tänker såhär: om jag hade gått på Kungl Operan och som förstagångsbesökare sett t ex Don Carlos, då hade jag kanske blivit avskräckt för alltid. Om jag istället sett Tjajkovskijs Mazeppa på Nederländska operan, en suprematistisk, mycket fysiskt intensiv föreställning, då hade jag trillat in direkt.


Nu gäller det att attrahera en mängd olika förstagångsbesökare, och vill man att den unga publiken ska komma "en masse", då måste det dels förberedas pedagogiskt med jättesatsningar. Det räcker inte med att lita till medelklassens barn, t o m den tillhör också en grupp vars föräldrar tillhör populärmusikgenerationen och som inte vet ett smack om opera. Sedan tycker jag att det är en rättvisefråga - en klassfråga, om man så vill: alla betalar skatt, alla har rätt att få delta. Men alla har inte samma kulturella förutsättningar. Här måste en attitydsförändring ske hos de som arbetar med operakonsten. Det finns som jag ser det ingen anledning att sitta kvar i sin borg med sina "öppna hus, gratisföreställningar och jippon" om man verkligen vill nå ALLA typer av medborgare. Allt kan testas och förkastas. Och varför inte bilda operagrupper med operaovana från hela samhället, alla klasser, och aktivt fråga dem vad DE tror skulle locka en ny publik. Operan har en del försöksverksamhet men mer bör göras.


Om man skall unna andra en "svindlande upplevelse opera oavsett personlig smak när det gäller kostymer, kompositörer eller spelstil", då får man kliva ner från de höga hästarna och se verklighetens samhälle. Jag talar av erfarenhet, och har stött på folk som lämnat Operan för att de inte gillade det traditionella. Sedan behövs VÄLGJORDA uppdateringar JÄMSIDES med andra bra uppsättningar. Men det gäller att vakta på kvaliten! Varje föreställning måste vara absolut toppbra varje minut!


Som sagt: äkthet, nutid, gränslöshet, möte och lyhördhet - i Skärholmen, Danderyd, Skärholmen och Kungsholmen. Ut med "den klassiska" musiken, konstmusiken i samhället! T ex under en vecka om året som sätter operakulturen på allas näthinnor och trumhinnor. Inte i operahuset utan i samhället!

Kommentarer
Postat av: petra

Hej
kul med en ny bloggare! jag länkar till dig genast!
Att du var ute på en hejarns resa i Europa just de där åren då ju jag var det - var väl ganska lustigt?
Jag var i hela västeuropa/sydeuropa samt nordafrika 1979-80 - därefter var jag i mellanöstern snarare runt 1981 ser jag nu när jag konsulterar mina gamla dagböcker...
Det där måste vi ju jämföra mer!!
Angående din blogg ber jag att få återkomma - har inte hunnit läsa riktigt än...men som sagt; väldigt trevligt!

Postat av: Lars Erik

Tack o pock! Du verkar ha väldigt god hand om kameran! Naturbegåvning? :)

2006-05-29 @ 18:12:23
URL: http://lurkvaeden.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag är så dålig på att debattera...förlorar alltid och kan inte komma med bra motargument...blir alltid bortkollrad....

2006-05-29 @ 18:38:58
URL: http://kulturnorden.blogg.se
Postat av: Anonym

Bra idé...skall föröka mig på det knepet nästa gång...

2006-05-29 @ 21:10:00
URL: http://kulturnorden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback